Saturday, February 21, 2009

..hanya UMNO/BN yang memberi kesenangan...butoh la

Hari tu aku pegi kat Batu Pahat,ada lawatan tapak untuk Projek Celcom ( site survey and develope ), sementara nak tunggu Celcom punya Cordinator...aku pekena roti canai kat kedai makcik jawa, aku duduk berdepan dgan seorang pakcik berketayap ( raut wajahnya hampir seiras pak kiyai sg.nibong ban 2 )..bermula dengan sembang dan ngobrol biasa, sampailah kepada cerita cari makan/projek ( sah, orang kuat timbang kati ni ).
Ngobrol punya ngobrol.....aku dapat kesimpulan; lelaki tua ni hanya tahu, bahawa yang memberi projek @ hasil makanan, hanya UMNO/BN saje....aku malas nak melawan, nanti dikata kurang ajar pulak..tak pun kena libas dengan tongkat...lepas tu aku pun berlalu.....

jadi........
Lelaki dari Johor itu, kini berusia 77 tahun, sudah uzur dan berkerusi roda. Beliau bukan dari kalangan kepimpinan tapi sebagai ahli biasa. Seperti juga dengan para fanatik Umno yang lain, menganggap satu-satu parti yang boleh menolong orang Melayu hanya Umno.
Sukarnya untuk mengikis persepsi seperti itu yang sudah lama mendampar dalam diri segelintir masyarakat Melayu, seumpama sukarnya untuk menghilangkan tabiat merokok bagi pencandu rokok (terutama rokok gudang garam dan lenteng)
Mantan Presiden PAS, Allahyaraham Ustaz Fadzil Nor semasa hayatnya pernah membayangkan kesukaran untuk membuang tanggapan salah yang membelenggu minda orang Melayu sekian lama - hanya Umno yang mampu memerintah.
Keberhasilan dari saranan sihat Ustaz Fadzil itu sangat hambar. Biarpun natijah dari saranan itu sebenarnya mengajak kepada kemurnian akidah. Namun para egonis dari Umno tetap berpaut pada dahan lama.
Kesan selanjutnya dari fahaman tersebut adalah seperti digambar dalam sebuah kisah. Suatu hari Khalifah Hisyam bin Abdul Malik dari Dinasti Umayyah naik ke atas mimbar di ibu kota Damsyik, menyeru sekalian rakyat, "Wahai segenap penduduk negeri Sham! Allah telah membasmikan penyakit cacar, kerana kepimpinan ku."
Sebelum khalifah mahu melanjutkan pidatonya, berdiri seorang lelaki dari kalangan pendengar, memotong pidatonya, "Wahai Amirul mukminin, benarkah bahawa rahmat Allah turun kepada kami kerana engkau?" katanya dengan sinis.
Pertanyaan daripada lelaki itu membuat sang khalifah bangkit dari egoan lalu berishtigfar!
Mereka yang hanyut dengan pemikiran seperti �veteran Umno� itu terdapat di mana-mana.
Walau pun terkadang mereka sedar, bahawa opini itu salah dari kaca mata Islam, kerana boleh terjerumus kepada kesyirikan, namun untuk membuangnya menjadi sukar disebabkan beberapa hal seperti kefanatikan kepada sesuatu fahaman atau doktrin. Selain dari diri sudah lama disemai oleh rasa ujub dan takbur.
Kisah Titanic yang terkenal itu, merupakan sebuah potret paling jelas tentang teknologi yang menghasilkan rasa ujub dan takbur, yakni kekaguman segelintir manusia pada kehebatan dirinya sendiri bersama teknologi canggih yang berjaya dihasilkan, sehingga membuat mereka kehilangan akal sihat, lalu menyangka kemampuan manusia boleh menandingi kemahakuasaan Tuhan.
"Inilah kapal yang tidak boleh ditengelamkan oleh apa pun," kata para pengagum Titanic, saat kapal itu melakukan pelayaran dari South Hamton (England) menuju New York (Amerika Syarikat), pada 14 April 1912.
Di saat kapal mewah yang memuat 2,235 orang penumpang melintasi samudera Atlantik, dan mulai memasuki wilayah perairan Kanada, Allah mencabar keegoan dengan menghadang mereka melalui bongkah air batu yang mengepung di tengah laut.
Dilanggar bongkah besar itu, akhirnya kapal raksasa pecah dan hancur berkecai. Air segera memenuhi seluruh ruang yang ada, lalu berhala teknologi itu pun tengelam di laut dingin, bersemayam selamanya di dasar laut, empat kilometer dari permukaan , bersama para penumpangnya.
Bagi Allah menenggelamkan berhala teknologi seperti Titanic adalah perkara yang teramat mudah.
Tujuan tauhid adalah menidakkan komitmen terhadap selain Allah SWT. Sedangkan syirik adalah pencampuran komitmen kepada Allah dengan komitmen kepada selain-Nya.
Menganggap hanya Umno boleh memberi kesenangan kepada orang Melayu merupakan suatu tanggapan yang boleh merosakkan akidah seseorang dan perlu dibuang jauh-jauh.

- tulisan ini ditokok tambah daripada idea dan lakaran bertulis rakan dan kawan, dengan niat serta tujuan; demi kebahagiaan beragama dan kewarasan berfikiran -

No comments:

Post a Comment